ffic

نکات آموزشی پارک ترافیک

قوانین عابرین پیاده و راه
park traffic

قوانین عابرین پیاده و راه

عابران پیاده به هنگام حضور در معابر باید نهایت دقت را جهت حفظ جان خود به عمل‌ آورند تا سفر ایمن را داشته باشد، چون همان‌ قدر که عبور خودرو و وسایل نقلیه دارای اهمیت است رعایت حق عابرین پیاده نیز اهمیت زیادی دارد.

 

بدون تردید یکی از قربانیان اصلی سوانح و حوادث ترافیکی در جهان و کشور ما، عابران پیاده هستند که درصد قابل توجهی از تلفات انسانی را تشکیل می دهند. به طوری که در برخی مناطق شهری تا 30 درصد از کشته ها را به خود اختصاص می دهند. میانگین تلفات انسانی عابران پیاده نیز 5/22 درصد از قربانیان سوانح ترافیکی را شامل می شود.

 

ماده 215 آئين نامه راهنمايي و رانندگی وظايف 9گانه اي را براي عابرين پياده برشمرده كه عبارتند از:
     -الف
در محل هايي كه پياده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده نكنند
   -ب
در محل هايي كه پياده رو وجود ندارد يا در صورت وجود، به دلايلي غيرقابل تردد باشد، بايد از منتهي اليه سمت چپ سواره رو و عكس جهت حركت وسايل نقليه عبور نمايند.
     -پ
براي عبور از عرض راه، تنها از گذرگاه هاي پياده، پل هاي هوايي و گذرگاه هاي زيرزميني مجاز عبور     نمايند
    -ت
از دويدن، پريدن و ورود ناگهاني به سطح سواره رو خودداري كرده و مراقب حركت وسايل نقليه باشند.
    -ث
از حصار آزادراه ها نگذرند و در بزرگراه ها و خيابان ها از لابه لاي درختان و گلبوته هاي حاشيه و ميانه راه عبور نكنند.
     -ج
در تقاطع ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حركت نمايند و هنگامي كه چراغ عابر قرمز بود عبور نكنند.
     -چ
از موانع و خط كشي خطوط ويژه، سواره رو خيابان ها و ميدان ها عبور نكنند
    -ح
در بزرگراه ها و خيابان هاي اصلي از خارج از گذرگاه هاي تعيين شده عبور نكنند
    -خ
در سواره رو خيابان براي سوار شدن به وسيله نقليه و همچنين صحبت كردن و يا خريد و فروش با راننده يا سرنشينان وسايل نقليه توقف نكنند.

همچنین در قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 1349/4/7 در خصوص ورود و عبور عابرین پیاده آمده است:

ماده 4 - ورود و عبور عابرین پیاده و انواع وسائط نقلیه غیر مجاز و عبور دادن دام در شاهراه‌ها و همچنین توقف وسائط نقلیه در خطوط عبور‌ممنوع است. ‌هر گاه به جهات مذکور حادثه‌ای واقع شود که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی شود راننده مجاز که وسیله نقلیه او مجاز به حرکت در‌شاهراه باشد نسبت به موارد فوق مسئولیتی نخواهد داشت. ولی در هر حال مکلف است در صورت بروز حادثه وسیله نقلیه را در شانه سمت راست‌متوقف نموده و مصدوم را با وسیله نقلیه خود یا وسیله دیگر بلافاصله به اولین درمانگاه یا بیمارستان برساند و مراتب را به مأمورین انتظامی اطلاع‌ دهد. عدم مسئولیت راننده مذکور مانع استفاده شخص ثالث از مقررات بیمه نخواهد بود. ‌تبصره - وزارت راه مکلف است محل‌های توقف ضروری مجاز وسائط نقلیه در طول شاهراه‌ها را ایجاد کند.

 

آیا مسئولیت عبورعابر پیاده در موارد غیر قانونی را می دانید ؟

در این خصوص قانونگذار در ماده 333 قانون مجازات اساسی بدین گونه بیان می کند :
در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است، اگر عبور نماید و راننده ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله نقلیه نیز نقص فنی نداشته است و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد نموده، منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست .

علاوه بر این ماده، در این خصوص حتی رای وحدت رویه شماره 13 مورخ 1362/7/6 بدینگونه عنوان شده :
چنانچه قتل خطایی باشد وکسی که ارتکاب، به آن نسبت داده شده هیچگونه خلافی مرتکب نشده باشد و وقوع قتل هم صرفا به لحاظ تخلف مقتول باشد راننده مسئول نمی باشد .
و در ماده 13 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال 1347 پیاده بدینگونه تعریف شده : پیاده شخصی است که بدون استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت می کند و مطابق ماده 191 همان آیین نامه عابرین پیاده موظفند
اولا در محل هایی که پیاده رو وجود دارد، از داخل سواره رو عبور نکنند.
ثانیا در محل هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به جهاتی قابل استفاده نباشد، هنگام حرکت، از سواره رو از منتهی الیه سمت چپ خود بطوری که حرکت وسایل نقلیه در خلاف جهت ایشان انجام گیرد، عبور کند .
ثالثا برای گذشتن از عرض راه حتما از گذرگاه های پیاده عبور کنند .
رابعا هنگام عبور از گذر گاههای پیاده مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند و ناگهان از پیاده رو به سواره داخل نشود .

 

 

 

مطلب قبلی سرویس مدرسه
Print
540 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
  • Gallery
 

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
آمار بازدید
دی ان ان